Equity crowdfunding
Deze financieringsvorm lijkt in de basis sterk op informal investment omdat hier een investering gedaan wordt in ruil voor aandelen. Het grote verschil is dat het geïnvesteerde bedrag online wordt opgehaald bij een grote groep investeerders. Wanneer je een product wilt produceren is deze financiering goed te combineren met link:/reward-based-crowdfunding[Reward based crowdfunding].
Geen aandeelhouders, maar certificaathouders
Het is mogelijk dat honderden investeerders het bedrag bij elkaar brengen. Het zou onpraktisch zijn om al deze investeerders aandelen in je onderneming te geven. Equity crowdfunding werkt daarom met een Stichting Administratiekantoor (STAK) die namens de investeerders aandelen krijgt in je onderneming. Deze STAK geeft op haar beurt certificaten uit aan de investeerders. De certificaten geven de investeerders alleen financiële rechten. Het stemrecht wordt uitgeoefend door het bestuur van de STAK.
Wat heb ik nodig
Je hebt een informatie memorandum nodig. Deze moet compleet en niet misleidend zijn. Het is belangrijk dat je alle investeerders dezelfde informatie geeft. De kans van slagen is groter als je zelf een netwerk hebt van potentiële investeerders. De vuistregel die gehanteerd wordt is dat je minimaal 25% van het totale bedrag uit je eigen netwerk moet laten financieren.
Hoe lang duurt het?
De voorbereiding van een equity crowdfunding campagne bestaat vooral uit het maken van de communicatiemiddelen waarmee je potentiële investeerders overtuigt om te investeren. Daarnaast gaat veel tijd zitten in het mobiliseren van je netwerk. Een veel gemaakte fout bij ondernemers is dat ze de tijd die hiervoor nodig is onderschatten. Neem daarom minimaal drie maanden voorbereidingstijd.
Let op
-
Wanneer je investeerders wil overtuigen moet je volledig zijn in je informatievoorziening. Dit kan conflicteren met concurrentiegevoelige informatie. Bedenk dus goed of deze publieke vorm van financiering wel geschikt is voor de fase waarin je bedrijf zich begeeft.
-
Maak een goede inschatting van het bedrag dat je denkt op te kunnen halen. Zet niet te hoog in, want wanneer je het doelbedrag niet haalt wordt het bedrag dat je wel hebt opgehaald niet uitgekeerd.
-
Wees helder over de besteding van de investering en wijk hier niet van af. Wanneer je dit wel doet en het gaat mis, kan dit een grond zijn voor investeerders om hun investering terug te vorderen.