Reward based crowdfunding

Deze vorm van crowdfunding heeft veel bekendheid gekregen door het Amerikaanse platform Kickstarter. Hij is het meest geschikt voor de financiering van tastbare producten, maar er worden ook games en documentaires mee gefinancierd.

‘Rewards’

Bedragen die via reward based crowdfunding opgehaald worden hoeven niet terugbetaald te worden. Het zijn donaties waar ‘rewards’, oftewel beloningen tegenover gesteld worden. Het is aan jou als project eigenaar om te bepalen welke beloningen je biedt bij welke donatie. Zo kun je mensen die een relatief klein bedrag doneren belonen met een digitaal bedankje en mensen die een groter bedrag storten in de watten leggen met een ‘limited edition’ van jouw product.

Wat heb ik nodig

Om een succesvolle reward based crowdfunding campagne te doen heb je een product of project nodig dat interessant en innovatief genoeg is om de aandacht te trekken. Hoe tastbaarder en concreter het beoogde resultaat hoe groter je kans van slagen. Daarnaast is het van cruciaal belang dat je toegang hebt tot een groot internationaal netwerk van potentiële afnemers van je product. Zorg voor goede Engelstalige promotiemiddelen en vergeet niet de voordelen van je product voor je donateurs kraakhelder te communiceren.

Hoe lang duurt het?

Dat bepaal je zelf. Bij het indienen van je project stel je zelf het aantal dagen van je campagne in. De meesten kiezen voor een periode van 30 dagen. Het maximum aantal dagen op Kickstarter is 60. Statistieken wijzen uit dat een langere periode niet voor een grotere kans van slagen zorgt. Neem wel minimaal twee maanden de tijd om je voor te bereiden.

Let op

  • De bedragen die met reward based crowdfunding opgehaald worden liggen doorgaans lager dan bij vormen van crowdfunding waarbij financieel rendement wordt geboden. Ongeveer 85% van de succesvolle projecten op Kickstarter hebben minder dan 20.000 euro opgehaald. 97% haalde minder dan een ton.

  • Zorg er voor dat de beloningen die je donateurs in het vooruitzicht biedt kunt waarmaken. De algemene voorwaarden van Kickstarter maken het mogelijk voor donateurs om juridische stappen te ondernemen tegen projecteigenaren die dit niet doen.

  • Maak een goede inschatting van het bedrag dat je denkt op te kunnen halen. Zet niet te hoog in, want wanneer je het doelbedrag niet haalt wordt het bedrag dat je wel hebt opgehaald niet uitgekeerd.

  • De Kickstarter community is in Nederland nog niet zo groot. Zorg er dus voor dat je internationale promotiekanalen inzet.